Tanácsok és tippek

Kotelezo kamionos felszerelesek
Elsősegély doboz és fontos infók kamionosoknak – erről tudnod kell! 980 480 Rottenbacher Tamás

Elsősegély doboz és fontos infók kamionosoknak – erről tudnod kell!

Emlékszel még, amikor 2012 áprilisában egy álhírnek köszönhetően kitört az „elsősegély doboz pánik”? Nos, pánikra idén sincs semmi ok, de ahogy egy valamirevaló kamionos is tudja, jobb félni, mint megijedni. Ezért ma összegyűjtöttük Neked a legfontosabb infókat az elsősegély dobozokkal kapcsolatban, hogy azt a több tízezer forintos helyszíni bírságot – álhír ide vagy oda – csak itt lásd leírva. 

 

Elsősegély doboz újratöltve

Mindegy, hogy még csak most ismerkedsz a kamionos állás szépségeivel vagy zavartalan álmod érdekében Téged már csak halkan szabad előzni éjjelente, az elsősegély doboz elengedhetetlen tartozéka a tehergépkocsidnak. 

Az álhírekre viszont nem érdemes adnod. Ha esetleg nem lenne meg az egyik legismertebb sztori: 8 évvel ezelőtt hónapokon keresztül az elsősegély doboz fokozott rendőri ellenőrzéséről beszélt mindenki. Az álhír szerint a nem létező vagy nem megfelelő mentőládák esetében 30 vagy 50 ezer forintos helyszíni bírságot is kiszabhattak. Ennek hatására az üzletek polcairól persze olyan tempóban fogytak el a felszerelések, mint munkaszüneti napot megelőző estén a tartós tej. 

Na de mit tartalmaz egy szabványos elsősegély doboz?

Nos, az elsősegély doboz tartalma 2019 óta sem változott. De térjünk is a lényegre és nézzük, hogy a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerint (ez a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szól) mit kell egy szabványos doboznak tartalmaznia. 

Az „Elsősegélynyújtó felszerelésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek” rész első bekezdése így rendelkezik:

(1) A járműveken elsősegélynyújtó felszerelést kell készenlétben tartani, amelynek tartalma a következő:

  • b) személygépkocsi, tehergépkocsi, oldalkocsis motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű, valamint a kizárólag menetrendszerű helyi járatban közlekedő autóbusz esetén:
  • ba) steril gyorskötöző pólya (10 cm x 5 m): 4 db
  • bb) steril gyorskötöző pólya (5 cm x 5 m): 2 db
  • bc) steril mull-lap (6 x 6 cm/100 lap): 2 db
  • bd) egyenként csomagolt vágott mullpólya (10 x 5 m): 4 db
  • be) steril mull-lap (50 cm x 80 cm): 3 db
  • bf) kéztisztító/fertőtlenítő lap: 4 db
  • bg) fóliakesztyű: 1 pár
  • bh) háromszögletű kendő: 2 db
  • bi) biztosítótű (40 mm-es): 4 db
  • bk) ragtapasz (1,25 cm x 5 m): 1 tekercs
  • bl) olló (rozsdamentes acélból, 110-150 mm-es): 1 db
  • bm) polividonum jodatum hatóanyag tartalmú sebfertőtlenítő oldat (30 ml): 1 db
  • bn) sebtapasz vágható (6 x 10 cm): 2 db
  • bo) higiénikus arcmaszk (lélegeztetéshez): 1 db
  • bp) gumis rögzítésű sebészeti szájmaszk: 1 db
  • bq) elsősegélynyújtás képekben:    1 db
  • br) tartalomjegyzék: 1 db

A rendelet szerint a nem kizárólag menetrend szerinti járatban közlekedő autóbusz, valamint egyéb olyan jármű esetén, ahol a szállítható személyek száma 10 vagy annál több, továbbá a tűzoltó jármű esetében a b) pontban meghatározott eszközök mennyiségének a négyszeresét kell biztosítani. Illetve, amennyiben a megvásárolt elsősegély doboz nem tartalmazná a bm) pontban meghatározott polividonum jodatum hatóanyag tartalmú sebfertőtlenítő oldatot, ne ess pánikba! Ez ugyanis helyettesíthető 6 db 1 ml-es ampulla jódpárnával.

 

A külföldön vett elsősegély doboz nem jó?

Van egy jó hírünk: ha más országban vetted a dobozodat, nem kell a kukába hajítanod, ugyanis az elsősegély-felszerelés összetételét és tulajdonságait szabályozó KöHÉM rendelet 106. §-ának 2. bekezdése az alábbiak szerint engedélyezi az Európai Közösségből származó (DIN szabványnak megfelelő) felszerelések használatát:

„(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elsősegélynyújtó felszerelés – a tartalmának alkalmazhatóságára vonatkozó lejárati időn belül – helyettesíthető olyan elsősegélynyújtó felszereléssel, amelyet az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam a jármű kategóriájához alkalmazni rendelt, amennyiben azt magyar nyelvű, vagy ábrás elsősegélynyújtási tájékoztatóval ellátták.”

Ez a pont egyébként a KöHÉM rendeletet 2010-es módosításakor került bele, mivel az elsősegély-felszerelések tartalmára vonatkozó előírás több tekintetben is elmaradt az európai normáktól. Továbbá, az uniós országokból származó felszerelések jogállása egyáltalán nem volt szabályozva. 

 

Mit kell tudni a lejárati időkről?

A fenti szabályok elolvasása után méltán teheted fel a kérdést, hogy mégis meddig jó például egy steril kötszer? Vagy kell egyáltalán erre figyelni?

Nos, valószínűleg az étteremben is felmenne benned a pumpa, ha a pincér lejárt szavatosságú gombapörkölttel kínálna, mondván, hogy hát ez még jóóóó! Az elsősegély doboz tartalmának ugyanígy megvan a szavatossági ideje, amin túl az adott eszközök egyszerűen már nem használhatóak fel az adott célra. A steril kötszerek tehát 5 évig őrzik meg a sterilitásukat. A fertőtlenítő oldat pedig a gyártási dátumtól számított 3 évig használható fel. A nem steril eszközöknek nincs lejárati idejük. Az elsősegély doboz többi tartalmi eleme a gyártó által meghatározott időpontig alkalmazható.

Ha pedig unalmas perceidben azon gondolkodnál, hogy hol tartsd a dobozt, van még egy jó hírünk: a rendelet ezt is megszabja. Vagyis az elsősegély-felszerelést portól és víztől védett csomagolásban, a járművezető számára jól hozzáférhető helyen kell a járművön tartani.

 

A, B vagy C?

Egész biztosan láttál már A, B vagy C jelű elsősegély dobozt. De mégis mi a különbség közöttük? Melyiket kell venned?

Az A típusú elsősegély doboz az oldalkocsi nélküli motorkerékpárok és motoros triciklik elengedhetetlen kelléke a KRESZ előírásai szerint. A B jelű elsősegély doboz személygépkocsikhoz, kishaszonjárművekhez, teherautókhoz, kamionokhoz, oldalkocsis motorkerékpárhoz, mezőgazdasági vontatókhoz és lassú járművekhez való. Továbbá ez a típus szükséges kizárólag menetrend szerint közlekedő, helyi járatú autóbuszokhoz és trolibuszokhoz is. A kategória utolsó eleme a C típusú elsősegély doboz, mely minden olyan járművön kötelező tartozék, ahol 10 vagy több személy szállítható egy időben. Továbbá ezt az elsősegély-felszerelést kell venni veszélyes anyagot szállító járművekre, tűzoltóautókra is. Természetesen ez esetben a szállítható személyek száma nem befolyásol semmit.

 

Elsősegély doboz nélkül egy lépést se!

Az elsősegély doboz – akárcsak télen a hólánc – elengedhetetlen tartozéka a kamionodnak. Nemcsak egy esetleges büntetést úszol meg, ha gondoskodsz a fentebb tárgyalt rendeletnek megfelelő doboz beszerzéséről, de akár életeket is menthetsz a segítségével. Vagy akár a Te életedet menthetik meg.

Ha biztosan meg akarsz felelni a jogszabályoknak, illetve a kedvező ár és a kiváló minőség is fontos, akkor mindenképpen érdemes az elsősegély dobozod is olyan webáruházból beszerezned, amely már 30 éve egyet jelent a biztonsággal és a megbízhatósággal. Ha mindennel megvagy, már csak egy dolgot szeretnénk mondani Neked: balesetmentes utat kívánunk!

Kamion info kisokos convoytruckshop (2)
Kamionos állás kisokos – 7 dolog, amire minden kamionsofőr és fuvarozó figyeljen! 770 513 Rottenbacher Tamás

Kamionos állás kisokos – 7 dolog, amire minden kamionsofőr és fuvarozó figyeljen!

Stallone sorra nyerte a szkandermeccseket a Túl a csúcsonban, a fuvarok levezetéseként. Emlékszel rá? A való életben még nála is „erősebben nyithatsz” kamionsofőrként vagy munkáltatóként, akár 50-es bicepsz nélkül. Pedig a tanáraid azt mondták: „sosem fizetnek meg, ha csak bámulsz ki az ablakon”. Hát, ez nem jött be nekik…

Útközben élsz igazán, avagy a kamionos állás előnyei és hátrányai

Kamionosnak vagy fuvarozónak lenni álom (is lehet). Egy jó hetelős kamionos ilyen, egy megbízható nemzetközi sofőr olyan, egy tisztességes főnök amolyan. Elvárás akad a másik fél részéről, nem is kevés. De igény is, és szuper lenne, ha a kettő félúton találkozhatna.

Ha számodra az otthonod és a családod az első (és az nem gurulhat, mármint az otthonod), akkor csakis a hetelős kamionos állás jöhet szóba a telephelyvezetésen kívül. Ez esetben irány belföld, esetleg Ausztria vagy Németország. 5 munkanap, szabad hétvégék 250-300.000 forint. Maradhat?

A kalandoroknak (és a hitelt görgetőknek) a hazai, hetelős kamionos állás helyett a nemzetközi sofőr lehetőségeket érdemes figyelniük, hiszen így szinte az összes érdekes várost bejárhatják, főleg Európán belül. Egy kempingbicikli a kamionra, és nincs több unalom, no meg elhízott kamionsofőr.

 Kamion info kisokos convoytruckshop (5)

3×2, ismerős? Ez a kombináció három havi távollétet jelent, két hétnyi szünettel, itthon. Az áldozatokért cserébe akár havi 400-500.000 forintot is félretehetsz, ha közben nem csábulsz el a kényelmi cikkek birodalmában (vagy a korrekt munkáltatód beszerzi neked, amire csak szükséged van). Ha a magas fizetés a legfontosabb, és a pedálhiánytól nem jön álom a szemedre, akkor a matek: 3×2. 

Ha viszont be vagy oltva „guruló iroda” ellen, de precíz vagy, és jól viseled a stresszt, no meg mások (néha fárasztó) kifogásait, akkor az Isten is fuvarozónak teremtett.

Mindenesetre akár egy fuvarozó céget/részleget irányítasz, akár hazai vagy nemzetközi kamionsofőrként keresed a kenyered, tudnod kell, hogy rengeteg dolog szükséges a sikeres együttműködéshez. Most sorra vesszük a 7 legfontosabbat, hogy te lehess a legjobb a saját területeden.

1. Első a biztonság

Kamion info kisokos convoytruckshop (1)

Abban szinte minden hazai és nemzetközi sofőr, valamint fuvarozó egyetért, hogy a kamion, a rakomány és persze a sofőr(ök) biztonsága a legfontosabb. Amik nélkül még csak az elindulás gondolatával sem szabad eljátszanod, az a közúti veszélyhelyzeti készlet (ismertebb nevén ADR csomag), az elsősegély-felszerelés és persze a lopás elleni védelem kis- és nagyágyúi, mert mint tudjuk, az ördög nem alszik. És sajnos a tolvajok sem…

Nyilván a rakomány és mások épsége mellett a sofőröknek saját magukra sem árt odafigyelniük. Ezért nem maradhat ki a jólláthatósági ruházat és a megfelelő munkaruha sem az induló csomagból. Jó hír, hogy van élet a „kukásmellényen” és a pállott bakancson túl: most már egész menőn fel tud öltözni az, akinek a biztonság mellett a kényelem is fontos.

Persze az sem árt, ha van nálad vontatókötél, néhány pótalkatrész és „kulcsszerszám”. Mondjuk egy légvezeték is hasznos, mivel megmenthet a több ezer eurós mentési díjtól és a hatalmas időkieséstől.

Ha már lúd, legyen kövér! A spaniferek – általában 16-24 darab kifogástalan állapotú rakományrögzítő szükséges – és a csúszásgátló gumik lehetnek a leggyakoribb okai annak, hogy a felrakón dolgozó „kolléga” édesanyja állandóan csuklik. Miért? Mert senkinek nincs kedve háromszor annyiért megvenni ugyanazt a terméket (vagy rosszabbat) ott a helyszínen, amikor egyébként eléggé sietne. Ezért például azok a fuvarozók és kamionsofőrök, akik a jó árakkal operáló Convoy Truck Shopot választják, sokkal kevesebbszer kerülnek összetűzésbe a felrakós „szakemberekkel”, hiszen a Convoy szakértői remek ötleteket adnak vásárlás közben.

2. Kényelem és tisztaság mindenek felett mellett

Kamion info kisokos convoytruckshop (7)

Ha már minden szükséges eszköz megvan a munkavégzéshez, irány a komfortzóna, vagyis nézzük meg, hogyan „élhetünk” úgy a kamionban és a kamion körül, hogy nekünk is jó legyen, és az esetleges váltótársunk se akarjon minket egy spaniferrel megkötözni.

A szokásos dohányosok vs. dohányellenesek szembenállás a fuvarozók és sofőrök körében duplán érvényes. Szerintünk nem illik megtiltani egy dohányos munkavállalónak a kamionban való dohányzást, de van pár tippünk, hogy a szövet és a kollégák se bánják a füstölést.

  • A legolcsóbb verzió nyilván a lehúzott ablak + hamutartó kombó (a kamion szőnyege helyett például ilyen). De tudjuk, hogy hóban és esőben az ablaklehúzásra csak a mazochisták hajlandóak. 
  • Úgyhogy a legjobb kiegészítő arra, hogy a kamionbelső ne legyen olyan szagú, mint egy iskolai vécé, az az oldalablak légterelő.
  • Ha ez szerinted kevés, de gyűlölöd az illatosítókat, mert már akkor is Wunderbaum fenyőfákat látsz mindenhol, ha becsukod a szemed, akkor ezeknek örülni fogsz.

Kamionátadás előtt érdemes egy nagyot szellőztetni és takarítani (nem csak dohányosoknak). Tudjuk, hogy a kamionos állás munkaköri leírása nem fedi a takarítói állásét, de ha valaki hajlandó mikroszálas törlőkendővel átdörgölni a legneccesebb részeket, kiseperni a platót és kitisztítani a piszkos kárpitot, azt gyémántként fogja őrizni a munkáltató. Cserébe a fuvarozóknak érdemes körülnézniük és bevásárolniuk itt, hiszen mégiscsak a guruló irodáról van szó, ami mindenképp közös szentély.

 

3. Jó kapcsolat kamionsofőr és fuvarozó között, avagy az örömteli kamionos állás kulcsa

Kamion info kisokos convoytruckshop (3)

Természetes, hogy a munkavállalónak és a munkáltatónak is vannak elvárásai a másik féllel szemben. Sajnos gyakori, hogy egy cég vagy alkalmazott még a minimumot sem képes teljesíteni. Jó, ha ez még a szerződéskötés előtt kiderül. 

 

A kamionsofőr és a munkáltató pokla

Kezdjük a céggel! Minden nemzetközi sofőr retteg, hogy attól függetlenül, hogy nyugaton fog dolgozni, balkáni állapotok várják majd a cégnél. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Alacsony, „borítékba kapott” fizetést, elavult felszerelést, lelakott kamiont, kiszámíthatatlan munkaidőt és persze rettenetes, sunyi kommunikációt (legyen szó például a levonásokról vagy az üzemanyag nélküli indításokról). Egy cégnek sem érdemes azzal nyugtatnia magát, hogy „a kamionsofőr hülye, és úgyse tudja, milyen jó dolga van a kintieknek”. Van egy rossz hírünk a pocsék munkáltatóknak: mivel a magyar kamionosok főleg nyugaton szállítmányoznak, ennek (és a nyilvános Facebook csoportoknak) egyenes következménye, hogy pontosan tudják és látják a kinti sofőrök körülményeit…

Persze bizonyos sofőrtípusokkal is van baj, nem is kevés. A pontatlanság, a szerelési készségek teljes hiánya és az életképtelenség – amikor valaki még olyan alapvető munkaköri feladatokat sem képes megoldani, mint egy határátkelés vagy vámolás – sajnos nem kevés fiatal munkavállalót érint. Munkánk során sok cégvezetővel lépünk kapcsolatba, és biztosan állíthatjuk, hogy két kamionsofőrökhöz kapcsolódó dolog biztosan megkeseríti az életüket. A „kifizetitek a jogsimat?” jellegű kérdések és az „ez nem az én dolgom” mentalitás. Arról nem is beszélve, hogy a fiatal jelentkezők egy része be van oltva tolatás és manőverezés ellen. Az idősebbeknél pedig a nyelvtudás hiánya, valamint a GPS, az okostelefon és az ezekhez kapcsolódó szoftverek rettenetes (vagy semmilyen) kezelése teszi pokollá a mindennapi ügyintézést.

 

Nem könnyű, de lehetsz Te a kivétel

Mit tehetsz fuvarozóként, részlegvezetőként vagy cégtulajdonosként azért, hogy minden (tehetséges és elkötelezett) kamionsofőr felnézzen rád, és szájról szájra terjedjen a jó híred?

  • Fizess mindig időben.
  • Ne trükközz a nettó/bruttó bérekkel és a levonásokkal, a bejelentett munkaviszony alapelvárás minden sofőr részéről.
  • Mutasd ki, hogy mennyire becsülöd a régóta nálad dolgozókat (ne csak anyagilag és különböző juttatásokkal, hanem szóban/írásban is).
  • Biztosítsd a lehető legjobb feltételeket és felszereléseket a kamionban és a kamion körül (ebben szívesen segítünk).
  • Vegyél le bizonyos terheket a dolgozók válláról (hidd el, rengeteg sofőr foglalja majd imába a neved, ha a kamionmosást nem nekik kell intézniük).

Ha gyakorlott kamionsofőr vagy, esetleg a közeljövőben szeretnél elhelyezkedni a szakmában, ezeket a pontokat betartva válhatsz álomalkalmazottá:

  • Mindig ápoltan és pontosan érkezel.
  • Megtanulsz legalább alapszinten angolul. (Ha még németül is beszélsz, garantáltan imádni fognak.)
  • Ki- és beszámítható vagy, mindig elérnek telefonon, amikor szükség van rád.
  • Alázatos vagy, és nem gondolod azt, hogy neked már senki nem tud újat mutatni.
  • Gyorsan tanulsz. (Tudjuk, hogy ez nem igazán befolyásolható tényező, de a szándék és a figyelem igen, és ez már félsiker).
  • A tolatás és a vezetés a kisujjadban van.
  • Életrevaló vagy: nem esel kétségbe, ha valami elromlik/nem működik, hanem még a necces helyzetekben is feltalálod magad.

Most, hogy tisztáztuk, milyen a tökéletes munkáltató és alkalmazott, ha kamionos állásról van szó, nézzük meg azt is, hogyan szerezheted meg a kívánt állást/munkaerőt.

 

4. Álomból valóság: így menj biztosra!

Ha munkahelyet váltanál, esetleg még teljesen kezdő vagy, és csak most szeretnél belekóstolni egy profi kamionsofőr vagy nemzetközi sofőr életébe, akkor is tudnod kell, hol érdemes állást keresned, hogyan (mivel) pályázz rá, és persze mik azok a kérdések, amiket fel kell tenned a leendő munkáltatódnak a siker érdekében. A fejezet végén a munkáltatóknak is adunk néhány tuti tippet. Vágjunk is bele!

 

Aki keres, az talál?

Nem csak az egyik legnagyobb állásportálon kereshetsz és találhatsz munkát. Vannak kimondottan sofőr és kamionos állásokra szakosodott Facebook oldalak és csoportok is, amiket érdemes folyamatosan nézegetned. Jó hír, hogy még a legnépszerűbb hazai, kamionos csoportokban (Kamionosok, Az élet 18 keréken) is felbukkannak néha kamionos álláshirdetések, ráadásul azonnal érkezik a kommentcunami is az adott cégekkel kapcsolatban. Mivel sok helyen nagy a jövés-menés, egész évben találkozhatsz neked való ajánlatokkal.

 

Önéletrajz: A kevesebb több

Mivel a legtöbb munkáltató maximum 1 percet tölt el egy-egy önéletrajz elolvasásával, ezért a kisregény nem a legjobb formátum a sikeres pályázathoz. Rövid mondatok, kizárólag fontos információk, konkrétumok, mindenféle „tupírozás” nélkül! Ez a siker titka, de persze az is hasznos, ha az önéletrajzod nincs tele elütésekkel, logikusan van felépítve, és vizuális szempontból is könnyen áttekinthető.
Jól jönne egy használható, online sablon? Tessék!

 

A jó munkáltatót nem zavarják a kérdések!

Teljesen érthető, hogy tele vagy kérdésekkel. Ahogy azt korábban már említettük, a „kifizetitek-e a jogsimat” jellegűeket nem érdemes feltenned, de itt egy olyan kérdéscsokor, amire egyrészt választ kell kapnod, másrészt azt mutatja, hogy komolyan érdekel az adott lehetőség.

  • Hogyan jelent be a cég?
  • Milyen részekből tevődik össze a fizetés? Mennyi a kilométer-, üzemanyag- és túlórapénz? Az átlagosnál több felrakó és lerakó állomás bevállalása mennyit hoz még a konyhára?
  • Van-e a cégnek szervizhálózata, vagy helyben kell (neked) elhárítani a hibát? 
  • Hány évesek a kamionok?
  • Lesz-e váltótársam ugyanazon a kamionon?
  • Milyen a céges kabinetikett? Milyen sofőrökre vonatkozó szokások és szabályok vannak érvényben a vállalkozásnál? 

Mindenképp javasoljuk, hogy kérj egy pontos felelősségi listát az adott cégtől a szerződés aláírása előtt, hogy elkerülhessétek a későbbi félreértéseket.

 

Útmutató cégeknek, fuvarozóknak

Kamion info kisokos convoytruckshop (8)

Talán arra a kérdésre, hogy hol hirdess munkáltatóként, választ ad az „Aki keres, az talál?” blokk. Az is jó megoldás lehet, ha sok sikeresen hirdető céghez hasonlóan te is Facebookon (is) keresnéd az álomsofőrt. A különböző célzási lehetőségekkel gyakorlatilag elérheted, hogy csak olyan jelölthöz jusson el a hirdetésed, akit szívesen látnál a csapatodban.

Tudjuk, hogy tapasztalt munkaadóként határozott elképzelésed van arról, hogy miket kell kérdezned az interjún az adott jelölttől, de neked is készültünk egy kiegészítő kérdés- és feladatcsokorral, hogy igazán biztosra mehess.

 

Elmélet:

  • Milyen gyakorlati tapasztalata van? (Pl. beszélgess vele a menetíró működéséről!)
  • Milyen térképismereti tudással rendelkezik?
  • Milyen probléma volt eddig a legnagyobb, amivel a szakmán belül találkozott, és azt hogyan oldotta meg? 

Gyakorlat:

  • Menjetek ki a telephelyre, mutasd meg a kamionokat, és kérd fel a jelentkezőt pár alapvető gyakorlatra (tolatás, Y fordulás, parkolás, rakomány felvétele, rakományrögzítés, ponyvázás, raktér zárása). Tudjuk, hogy ez időigényesen hangzik, és az is. De fontos, ha megbízható és ügyes kamionsofőr kell a cégednek.
  • Irány a próbaút! Küldd el a finishben járó jelentkezőket egy próbaútra a legtapasztaltabb kollégák egyikével, akinek adsz a véleményére. Az út utáni visszajelzés és az eddigi tapasztalatok alapján biztosan fogod látni, ki az, akire szükségetek van.

 

Az első pár lépés pipa, de meg is kell győznöd a tehetséges jelentkezőt, hogy a te cégedet válassza. Nyilván a 100 nap szabadság + kimeríthetetlen pénzcsap kombináció nem játszik, ezért olyan – a sofőrök vágyait és igényeit figyelembe vevő – opciókat érdemes felmutatnod, ami kiemel a versenytársak közül.

A fülkefejlesztés az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer arra, hogy meggyőzz egy jelentkezőt arról, hogy nálad érdemes dolgoznia. A legtöbb kamionban például alapból van hűtő (beépített), de az többnyire vagy csak fagyaszt, vagy csak hűt. Ergo vagy kaja vagy sör… Ezért a nagypályások például kiegészítő, kompresszoros hűtőkkel és fagyasztóládákkal érik el, hogy sofőrjeik otthon érezhessék magukat. Ha kisebb költségvetés áll rendelkezésedre, akkor nézz körül a kényelmi felszerelések birodalmában!

 

5. Mindig tudd, kihez fordulhatsz!

Senki sem állítja, hogy ez a szakma egyszerű. Attól függetlenül, hogy valaki sofőr, részlegvezető vagy cégtulajdonos, az alábbi problémák nagy része – akár áttételesen – érinteni fogja.

 

Szent a béke?

A munkahelyi problémákat például célszerű házon belül kezelni. A legtöbb panasznak könnyű elejét venni őszinte, nyílt kommunikációval és egy kis kompromisszumkészséggel. Ha viszont nagy a baj, és külső segítségre van szükség, az alábbi érdekképviseleti szervezetekhez fordulhatsz, akik többek között jogsegélyszolgálattal is foglalkoznak.

 

Egészségedre!

Még az egészségükre nagyon odafigyelő kamionsofőrök is (sajnos a munkavállalók maximum 1%-a) áldozatul eshetnek olyan betegségeknek útközben, mint a foggyulladás, a súlyos gyomorbántalom vagy az aranyér. A belföldön dolgozóknak ott a tb, de a nemzetközi sofőröknek mindenképp Európai Egészségbiztosítási Kártyára lesz szükségük. Azt, hogy a kártyával melyik országban, milyen orvosilag szükséges ellátást vehet valaki igénybe (ingyen), mindig az illetékes tagállam dönti el.

 

Jobb az elővigyázatosság

Az üzemanyaglopás a sofőrt és a munkáltatót egyaránt érintő probléma, ami sajnos olyan gyakori, hogy külön bekezdést érdemel… Ha nem készültetek fel ellene a cikkünk elején említett kis- és nagyágyúkkal, akkor nem sok opciótok maradt. Mivel az elfolyó üzemanyag miatti környezetkárosításért csak téged tudnak megbüntetni – a tolvaj sajnos már messze jár –, nem érdemes megvárnod/kihívnod a rend őreit.

 

Jaj, ne, már megint?

Kamion info kisokos convoytruckshop (4)

Van egy dolog, amit minden fuvarozó és kamionsofőr gyűlöl: a büntetés. A legfontosabb jogszabályi, hatósági és engedélyekkel kapcsolatos információkat a hungarokamion.hu oldalán megtalálod, de mivel a különböző bírságok úgy röpködnek, mint Martin Scorsese Kaszinójában a káromkodások, mi is szeretnénk kicsit behatóbban foglalkozni a témával.

Bárki bármit mond, egy hatóság sem köthet belétek, ha körültekintően végzitek el a kötelező ellenőrzéseket, és szigorúan betartjátok a különféle előírásokat. Persze minden hatóságnak megvan a maga „rigolyája”.

  • Az univerzum összes említésre méltó hatósága foglalkozik az ADR követelményekkel, a megfelelő megkülönböztetésekkel, az érvényes sofőrvizsgákkal és persze az ADR felszerelésben lévő termékek és az elsősegély-felszerelések lejárati dátumával. Nem feledkezhettek meg a szabályszerű rakományrögzítésről sem: milyen a spaniferek állapota, hány darabbal, milyen módon van rögzítve a rakomány, használtok-e élvédőt, stb. 
  • A fentieken kívül az osztrák hatóság árgus szemmel nézi a tűzoltó készülékek plombáját is. (Ez az a dolog, amit szinte senki nem néz meg indulás előtt. A lejárati dátum egy dolog, de hajnali 3-kor felmászni a kamionra ellenőrizni, hogy nem lazult-e ki a kis műanyag, „köszönöm, nem szeretném”. Pedig palackonként 200-500 eurós is lehet a büntetés.) A németek szerencsére inkább akkor büntetnek, ha muszáj, és nem feltétlenül ebből akarnak meggazdagodni: ott általában 50-150 eurós büntetésekkel kell számolni.
  • Elvileg a felrakók és lerakók sem szeghetik meg a szabályokat, de sajnos sok az ellenpélda, és elképzelhető, hogy te ütöd meg a bokádat miattuk. Például ha már lerakodtál, akkor megkapod a leigazolt CMR-t. A fuvarlevélen szerepel a pontos dátum, az aláírás és a bélyegző, ugye? Ha nem, ne is menj tovább! 

Kamion info kisokos convoytruckshop (6)

Előfordulhat az is, hogy az átvevőnek akad valami kifogása az áruddal kapcsolatban. Ilyenkor azonnal hívd fel a főnököd! Ha ezek után olyan papírt raknak le eléd, amit valamiért nem tudsz tökéletesen értelmezni, ne írd alá, kérj telefonos segítséget! Illetve ne feledd, hogy fel- és lerakáskor te is írhatsz ezt-azt.

Bár biztos recept a bírságok elkerülésére nem létezik, mindig érdemes betartani a szabályokat, és ha például bizonytalan vagy a rakományrögzítésben, több spanifert nyugodtan használhatsz, persze a precizitás nem maradhat el.

Kamion info kisokos convoytruckshop (10)

 

6. Legyen tisztességes a búcsú!

Van olyan helyzet, amikor egy munkakapcsolat már nem menthető. Egy felmondásnak vagy elbocsátásnak mindig két oldala van. Nemcsak azért mert egy munkáltató és egy munkavállaló közt játszódik le, hanem azért is mert a „szakításból” mindkét félnek fel kell állnia. Ezért mindenkinek az a legjobb, ha az elválás tisztességes, és a „másik oldalt” (az ordibálós, egymást megalázó verziót) meghagyjuk másoknak…

Mielőtt kamionosként felmondasz, mindenképp olvasd el újra a szerződésed, nehogy legyen benne valami kellemetlen kitétel, amiről megfeledkeztél. Érdemes a munkaviszonyt közös megegyezéssel megszüntetni, mert ilyenkor van rá a legnagyobb esély, hogy olyan alkut sikerül kötni, ami neked és a cégnek is elfogadható. Az azonnali hatályú felmondásban az a nehéz, hogy rendesen alá kell támasztanod az érveidet, és ha a munkáltató akarja, jogi útra is terelheti az ügyet, amiből nem biztos, hogy jól jössz ki. Ne feledd, a jó hírnév mindkettőtöknek fontos (hacsak nem épp nyugdíjba készülsz menni és már minden mindegy).

A munkáltatónak is fontos, hogy egy alkalmazott szépen és a lehetőséghez mérten elégedetten távozzon a cégtől. Egy olyan világban, ahol külön internetes oldalak és Facebook csoportok szólnak arról, hogy melyik cég hogyan bánik a dolgozóival, szinte 5 perc alatt lerombolhatják egy-egy vállalkozás hírnevét. Az elbocsátás tehát nem egyszerű, de ha azt megelőzte egy korrekt szóbeli, majd írásbeli figyelmeztetés (mit, miért csinált rosszul a sofőr, illetve hogyan és meddig javíthat a helyzetén), és még így sem történt pozitív változás, akkor valószínűleg a munkavállalót nem éri majd hidegzuhanyként a szigorú lépés. Fontos, hogy munkáltatóként közöld, mi az oka a döntésnek, és mikor kell az alkalmazottnak távoznia. Szabadkoznod nem kell, de illik kikísérned az „áldozatot” az irodád ajtaján. Ja, és a kulcsokról se feledkezz meg!

 

7. Tarts meg munkatársaidat hosszú távon!

Muszáj volt kitérnünk a feketelevesre, de a jó hír az, hogy kedvességgel, tisztelettel és „munkatársmegtartó” csomagokkal rengeteget tehetünk azért, hogy az ideális főnök-beosztott kapcsolat hosszú távon fennmaradjon.

Van, akinek a kényelmi felszerelések jelentik a boldogságot, mások fantasztikus konyhacsomagra vágynak, egyesek a praktikus szetteket imádják, és persze olyanok is akadnak, akiket kizárólag a luxuscuccok villanyoznak fel. Közös ezekben az igényekben, hogy a gyors és rugalmas webáruházat üzemeltető Convoy mindegyikre képes megoldást nyújtani.

Láthatod, a kamionos állás rengeteg szépséget, örömöt és persze annál is több kihívást és buktatót rejt magában, de ha sofőrként vagy fuvarozóként az általunk felvetett 7 dologra odafigyelsz, garantáltan elégedettebb leszel a lehetőségeiddel. Amennyiben ez még nem lenne elég, hírlevelünkre feliratkozva még különleges, neked szóló híreinkről és akcióinkról is értesülhetsz.

Menetlevel
GKI vizsga – Jobb félni, mint megijedni 980 653 Rottenbacher Tamás

GKI vizsga – Jobb félni, mint megijedni

Létezik 3 betű, ami egymás után leírva akár kisebb pánikot is kelthet a kamionosok között. Ez pedig a G, a K és az I, vagyis GKI: Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány. Még mindig sok tévhit kering az éterben és persze az utakon is GKI vizsga ügyben, úgyhogy összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat.

„Nekem már tutira nem kell GKI vizsgát tennem!”

Nem olyan biztos az, hiszen a GKI igazolványt 5 évente meg kell újítani, vagyis az autóbuszvezetőknek és az árufuvarozóknak nincs kibúvó a GKI továbbképzés és a GKI vizsga kombó alól. Vagy mégis?

A 3,5 tonna össztömeg alatti gépjárművel árut (!) fuvarozó személyek például fellélegezhetnek, mert a GKI vizsga árát – később erre is kitérek – másra is elkölthetik. De mi a helyzet azokkal, akik 3500 kg-nál nagyobb össztömegű járművel dolgoznak?

Akik például mentésre, honvédelemre, katasztrófavédelemre vagy járművezetési oktatásra használt járműveket használnak, esetleg olyan járművel végeznek munkát, amely nem képes átlépni a 45 km/h-s sebességet, azok mentesülnek a GKI vizsga alól. A többieket viszont minimum a GKI vizsga teszt érinti. Gondolom, Te sem tartozol a kivételek közé, úgyhogy lássuk, min fogsz átesni előbb-utóbb (újra).

A feketeleves, avagy mi mindenből áll a GKI vizsga?

Jó hír, hogy a GKI igazolvány birtokában az Európai Unió területén belül bárhol vállalhatsz munkát. Rossz hír viszont, hogy a vizsgákon nem ritka a bukás, úgyhogy alaposan fel kell készülnöd. 

A GKI vizsga menete a következő, ha tehergépkocsi-vezetői alapképzésen veszel részt (amennyiben 2009. 09. 09. után szereztél jogsit):

Először is egy 3×40 kérdéses GKI vizsga teszten kell átmenned. A GKI vizsga kérdések kiterjednek a biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetésre, az előírások alkalmazására, valamint az egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság, szerviz, valamint logisztika „tantárgyakhoz” kapcsolódó kérdésekre. Ha ez még nem lenne elég, egy hosszú, kifejtős esettanulmányt is meg kell oldanod. A suliban megszoktuk, hogy 50 vagy legeslegrosszabb esetben 60%-tól megadták a kettest. Itt viszont minden kategóriában minimum 30 jó választ kell adnod, vagyis legalább 75%-ra lesz szükséged ahhoz, hogy átmenj a vizsgán. 

Ráadásul nemcsak írásban kell jól teljesítened, hanem a közúti forgalomban is. A gyakorlati vizsgán azt is tesztelik, hogy mennyire megy egy esetleges vészhelyzet felismerése, és annak értékelhető, balesetmentes megoldása. Tehát a járművezetéshez kapcsolódó veszélyhelyzetek létrehozásából, megelőzéséből és a kapcsolódó gépkocsivezetői ismeretekből is fel kell készülnöd (egy összetett, 30 perces szimulátoros feladatra számíthatsz). Ha ezt az egészet egyszer sikeresen kipipálod, a jövőben „csak” továbbképzésre kell menned, 5 évente.

A GKI tehergépkocsi-vezetői továbbképzés után (ha 2009. 09. 09. előtt szereztél jogsit, vagy már egyszer sikeresen letoltad az alapképzés+vizsga kombinációt) ilyen GKI vizsgára számíthatsz: bemész, 2 óra alatt kitöltöd a fent említett 3 tesztlapot mindegyiknél minimum 40/30 hibátlan válasszal, kijössz, és ennyi. 

Tudom, hogy ez az egész GKI vizsga elég nagy nyűgnek tűnik, de gondolj bele, mi folyik így is az utakon. Szerinted mi lenne, ha még ennyit se kéne folyamatosan tudnia egy hazai vagy nemzetközi sofőrnek a munkavégzéshez? Na, ugye. Ha legszívesebben most azonnal letesztelnéd a tudásod mindenféle rákészülés nélkül, itt megteheted.

 

Na és mennyibe fáj ez az egész?

Ismét egy jó hírrel kezdem (igen, jól sejted, nemsokára érkezik a rossz is). Rengeteg profi oktatóközpont közül választhatsz, országszerte. Sőt, egyes helyeken még online GKI képzésre is nyílik lehetőséged, ami azért jóval időtakarékosabb megoldás, ha gyorsabban jár az agyad a többiekénél, vagy esetleg külföldön tartózkodsz. Mondjuk akkor is érdemes lehet az e-learning opciót választani, ha valakinek lassabban megy a tanulás, hiszen a tananyag így bármikor visszanézhető.

A rossz hír viszont az, hogy egy GKI vizsga ára alapképzésnél 35.900 Ft. Továbbképzés esetén pedig 9000 Ft-ot kell kicsengetned. És persze ott van még a 9900 Ft-os okmánykiállítási díj is (GKI kártya díj) a szükséges tanfolyam díján felül. A vizsga- és kártyadíj nagyjából mindenhol ennyibe kerül. Akad olyan cég is, ahol kedvezőbb ár van feltüntetve, de ott a tanfolyam díja magasabb, illetve olyan központ is létezik, ahol nincs feltüntetve külön-külön a vizsgadíj és a képzés ára, de a matek mindenhol szinte ugyanaz. Viszont a tanfolyamok árában elég nagy különbségek vannak. A továbbképzés nagyságrendileg 30-40.000 Ft-ba, az alapképzés pedig 75-90.000 Ft-ba kerül. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy néhány központnál létezik csoportos kedvezmény, ami szuper lehetőség azoknak a fuvarozó cégeknek, amelyek több sofőrjüket küldik el egyszerre vizsgázni.

Maximalistáknak vagy több lábon állóknak pedig ott a lehetőség, hogy az összevont alapképzést/továbbképzést válasszák, amivel akár több tízezer Ft-ot is megtakaríthatnak. Cserébe viszont egyszerre kell helytállniuk autóbusz-vezetőként és teherautó-sofőrként a GKI vizsgán. Ez 4 tesztlapot, 2 szimulátoros feladatot és egy összevont esettanulmányt jelent, a buszos és teherautós forgalmi vezetés mellett…

 

Sok hűhó, semmiért?

Aki elvégzi a számára előírt tanfolyamot, és komolyan átnézi a lehetséges GKI vizsga kérdéseket, annak ritkán gyűlik meg a baja a GKI vizsga teszttel. Ettől függetlenül jobb tisztázni, hogy mi történik egy esetleges bukásnál. Nagyjából semmi. Szinte mindenhol elég gyakran vannak vizsgaidőpontok, és szerencsére csak azt a feladattípust kell megismételned a következő GKI vizsgán, amelyik elsőre nem ment. Pótvizsgadíj azért minden vizsgáztatónál lesz.

Macera ide vagy oda, nem érdemes a GKI kártyával (pontosabban annak hiányával) trükközni, mert sem a kamionos jogosítvány, sem a sofőrkártya nem helyettesíti azt. Plusz Magyarországon 100.000 Ft-os bírságra számíthat az, aki GKI kártya nélkül fuvarozik. A külföldi büntetésekről pedig inkább ne is beszéljünk. Jobb a béke.

Teher rakomany rogzites
Gondtalan szállítás? Legyen a spanifer a legjobb barátod! 980 550 Rottenbacher Tamás

Gondtalan szállítás? Legyen a spanifer a legjobb barátod!

Tegye fel a kezét, akinek még soha nem gyűlt meg a baja egy-egy spaniferrel rakományrögzítés közben vagy a szállítás során. Sejtettem. Ez nem véletlen, hiszen a legtöbb értékesítőnek csak addig fontos egy vásárló, amíg megveszi a terméket; de azt, hogy hogyan, milyen kiegészítőkkel és persze mire célszerű használni egy adott spanifert, már nem fogja elmondani, hiszen az „nem az ő dolga”. 

Pedig sok olyan érdekesség, tévhit és veszélyforrás is akad a rakományrögzítőkkel kapcsolatban, amiről nem árt tudni. Attól még, hogy az áruk megfelelő rögzítése, illetve le- és felrakása elsősorban a nem minden ok nélkül megvetett lerakók és felrakók feladata, nem árt képben lenni gondtalan szállítás témában. Kamionsofőröknek és részlegvezetőknek rengeteg időt és pénzt spórolhat meg ez az átfogó cikkünk. Illetve azoknak, akik szeretnének olyan rögzítőzsenivé válni, akik még a hiperaktív kengyelfutó gyalogkakukkot is képesek volnának gurtnival, keresztkötözéssel hatékonyan odafogni bármihez.

 

Rakományrögzítési alapok nélkül sehova

Abban ugye egyetérthetünk, hogy kivétel nélkül mindenkinek az a célja, hogy a rakomány a kamionon maradjon (lehetőleg egyben, mozgolódás nélkül), és persze baleset és sérülés nélkül jusson el A-ból B-be. Valamiért azonban még mindig rengeteg baleset származik abból, hogy valaki nem rögzítette jól az árut.

Az alábbi alapelvek betartásával már biztos lehetsz benne, hogy Te nem leszel az a „valaki”:

  1. A kamion megrakodása előtt ellenőrizd, hogy maga a jármű és persze a rakományrögzítő felszerelések is épek-e.
  2. A rakomány rögzítését próbáld meg úgy abszolválni, hogy az ne eshessen le/mozdulhasson el.
  3. Torlaszolás vagy leszorításos lekötözés? A döntés rajtad áll, ahány rakomány, annyi módszer. Na jó, szerencsére nem. De majdnem.
  4. Nem csak az elindulásra és a megérkezésre kell gondolnod, de arra is, hogy útközben milyen hatások érhetik a rakományod és a rögzítőeszközöket. Ennek tükrében minden megfelel a szállítás közben várható körülményeknek?
  5. Gyártói ajánlások: hidd el, nem véletlenül írják, amit írnak, úgyhogy ebben az egy dologban légy szófogadó, ne keress kiskapukat. Nincsenek.
  6. Rengeteg sérülés (áru, kamion, ember) köszönhető annak, hogy valaki azt mondta: „Elöl 120 kiló, hátul 1,5 tonna. Mindegy, jó lesz az úgy, mehetünk”. Ha be- és kipakoláskor csekkolod, hogy egyenletes-e a rakomány súlyeloszlása, nyert ügyed van. Alapelv: a rakomány súlypontjának nagyjából a kamionod hossztengelyében, a lehető legalacsonyabban kell lennie.
  7. A rögzítési mód nem veszélyeztetheti az áru épségét. Ha a spanifer miatt még egy „díszcsík” keletkezik a mahagóni bútoron, valamit nagyon rosszul csináltál. Képzeld el, mekkora horpadás lenne benne, ha láncokat használnál. Ne aggódj, van pár eszközünk, amivel könnyen elkerülheted az ilyen sérüléseket.
  8. Épp pihensz? Ezért gyűlölni fogsz: ellenőrizd a rakományrögzítést! És menet közben is, amikor csak teheted. Jobb néha 5-10 percet veszíteni, mint egy jó állást vagy egy életet, nem?
  9. A Carmageddon, a Need For Speed vagy a méltán népszerű Truck Driver legyen az a „felület”, ahol a hirtelen irányváltoztatásokat, gyorsításokat és gigafékezéseket gyakorlod, de élesben ezek a manőverek nem a rakományod barátai…
  10. Az árucikkeket úgy kell egymás mellé helyezned és rögzítened, hogy menet közben ne tudjon elcsúszni, elgördülni vagy leesni. A legnagyobb veszély és parafaktor, hogy az elszabaduló rakománytól akár a kamion is felborulhat, amiről az Álmoskönyv elég csúnyákat ír. Ha borulékony rakománnyal van dolgod (pl. álló papírhenger, paletta, vastekercs), akkor élcsúszkákkal és speciális rögzítőkkel akadályozhatod meg, hogy az útnak rossz vége legyen.
  11. Kell a megfelelő mértékű súrlódás a rakodófelület és a rakomány között, úgyhogy ha nem fa padlózatú a rakodótér, mindenképp érdemes csúszásgátló csíkokat, szalagokat vagy gumipadlót elhelyezned a raklapok alatt. Oldalra mozgás: volt, nincs. Az elülső hézagot pedig akár fejhurokkal vagy homlokfallal is elzárhatod.

+1 Tiszta sor. Vagyis tiszta, szennyeződésmentes rakodófelület. Ez alap. Ha például egy zsák sérül, és ennek következtében valami kiszóródik, kiömlik vagy kifolyik, akkor a következő kör rázós lesz. Feltéve, hogy nem söpört vagy mosott fel maga után az, akitől átvetted a kamiont. Ezt is jobb ellenőrizni. A gumiszőnyeg ilyenkor is sokat segíthet, érdemes a nehezebb rakományhoz vastagabb szőnyeget, illetve csúszásgátló csíkokat használni.

Egyeb rogzites

A spanifer cimborái

Ígérem, mindjárt eljutunk cikkünk főszereplőjéhez, és olyan fontos témákat is érintünk, mint például a spanifer összeszerelése, a spanifer szavatossága vagy az ára, de muszáj pár szót ejteni a lebecsült „segédekről”, vagyis a kopásvédőkről, az élvédőkről és az egyéb hasznos kiegészítőkről.

A műanyag hevederek számára készített kopásvédőket az áru és a heveder között helyezheted el, ha attól félsz, hogy a rakomány megsértheti a hevedert, vagy fordítva. Jobb a béke. (Egy kopásvédő egyébként poliuretánból, poliészterből vagy polipból készülhet. Lebuktam, polipból nyilván nem, az első kettő viszont valós lehetőség.)

Az általában fából, gumiból vagy könnyű fémötvözetből készült élvédők pedig a kötözőerő elosztásában segítenek. Ez azt jelenti, hogy a rakomány leszorítása úgy valósulhat meg, hogy a spanifer abba nem vág bele. Sőt, a minőségi élvédők a végek lekötésére is alkalmasak. 

Saroklécekre meg akkor van igazán szükséged, amikor olyan hosszú a rakomány, mint az Űrgolyhók elején az űrhajó, és/vagy épp nem vagy spanifer milliomos. Ez a kiváló sarokvédelmet biztosító eszköz – a név kötelez – merev szerkezetű, úgyhogy tökéletesen osztja el a kötözőelemek által kifejtett erőt. Azért akad egy probléma azzal, ha sarokléccel kompenzálod azt, hogy viszonylag kevés spanifer van nálad. A lerakók és felrakók (vagy jelen esetben inkább lehúzók) sokszor előírják, hogy pontosan hány spaniferrel kell rögzíteni az adott árut. Ha épp nincs nálad annyi? Nem gond, vedd meg náluk háromszor drágábban! Szóval, ha csak nem kartondobozos termékeket (pl. tej) szállítasz – amit nem szabad lekötözni, mert beszakad –, akkor mindig legyen nálad elég spanifer!

Oké. De kinek van ideje és idegrendszere kézzel feltekerni a 24 rakományrögzítőt? Ha nem neked, akkor az időhatékonyság jegyében jól jöhet egy praktikus spanifer feltekerő eszköz.

A racsni kakukktojás, mert gyakorlatilag a spanifer része, de arra mindenképp érdemes figyelni – akár külön veszed a gurtnihoz, akár egyben a kettőt –, hogy lehetőleg fémből legyen, lefelé húzható és erősített. A nagy erőfeszítettségnek örülni fogsz, meglátod.

 

Végre itt a főhős, ismerd meg jobban

Az áruszállítás királya, vagyis a kamionos társadalom által csak spaniferként vagy spaniként emlegetett eszköz tulajdonképpen egy sokoldalú rakományrögzítő heveder, aminek a két végén található horgokon keresztül (racsni segítségével) valósul meg a rakományrögzítés. Rugalmasságának köszönhetően lengéscsillapítóként működik: megvédi az árut a különböző erőhatásoktól és stabilizálja a rakományt. Nem csoda, hogy nagy népszerűségnek örvend, hiszen kezelése rendkívül egyszerű.

És miből készülhet a spanifer? Poliészterből, poliamidból vagy polipropilénből. A poliészter rakományrögzítő nem a legpraktikusabb, ha nedvesség érheti, mivel ilyenkor valamennyit veszít a teherbírásából. Viszont ha az Alien királynőt kell szállítanod, rendkívül jó szolgálatot tehet a savakkal szembeni ellenállása. A lúgot viszont nem bírja, én szóltam. A poliamid gurtni teherbírása szintén csökken, ha benedvesedik (akár 10-15%-kal), cserébe magas a lúgokkal szembeni ellenállása. A savakat viszont nem csípi. Ergo ha kémiai ellenállásra van szükség: marad a polipropilén.

A spaniferek különböző méretekben kaphatóak (a 25, 35, 50 és a 75 mm széles hevederek a leggyakoribbak), az olyan jellemzőket és műszaki adatokat, mint például a teherbírás, rögzítőképesség, hossz, különböző tanúsítványok, gyártási dátum, mind-mind jelölni kell a kék címkén. Erre a címketípusra az EN12195-2 előírásai alapján van szükség, minden PES (poliészter) alapanyagú rakományrögzítési eszköznél. 

A rakományrögzítésre használt felszereléseket rendszeres időközönként át kell vizsgálnod, különösen igaz ez a spaniferekre. Használat előtt mindig ellenőrizned kell, hogy a szíj fémből készült részei nem sérültek, deformálódtak vagy korrodálódtak-e, a heveder nincs-e elvágva, esetleg kirojtosodva itt-ott. Továbbá azt is meg kell nézned, hogy az összes varrás és az adatcímke rendben vannak-e. Ha valamelyik kérdésre nemleges a válasz, akkor kukába azzal a spaniferrel! Ellenkező esetben baleset- és büntetéscunami várható.

 

A spanifer family

Látszólag talán minden spanifer egyformának tűnik (leszámítva persze a színüket és a méretüket). A valóságban viszont ez egy egész nagy „család”, sok egyéniséggel.

Csatos heveder, a kisebb csomagok királya

Ez az egyrészes spanifer leginkább kisebb-nagyobb csomagok rögzítésére alkalmas. A hevederszalag egyik oldalán egy egyszerű csat található, a másik vége viszont szabad, így ezt kell alulról befűzni a csatba, miután körbetekertük a rögzítendő csomag körül. 

Racsnis heveder, az örök klasszikus

A racsnis hevedernek két változata létezik. Az egyrészes verzió a rakomány áthurkolása után önmagába visszavezetve válik használhatóvá, míg a kétrészes változat végein akár az alvázba is beakasztható horgok találhatók. A rögzítőerőről pedig egy racsnis rögzítőgép gondoskodik. 

Automata spanifer, a maximális kényelemért

Ez gyakorlatilag egy automata felcsévélésű rakományrögzítő heveder. Speciális kialakítású, az egyik leggyorsabban és legegyszerűbben használható spanifer típus. Cserébe a teherbírása és az ára hagy némi kivetnivalót maga után.

J-kampós spanifer, a nagyágyú

Ez a rakományrögzítő egy igazi nehézfiú: tökéletes választás súlyos rakományok szállításához, leszíjazásához. A j-alakú kampókban végződő heveder könnyen rögzíthető, a rakomány leszorítása pedig gyors és egyszerű.

3 pontos spanifer

A 3 darab tapadást segítő tappancsnak köszönhetően kapta találó, ám cseppet sem kreatív nevét, ez a leggyakrabban járműrögzítésre használt, 3 pontos rögzítést biztosító spanifer. Nem a család legolcsóbb tagja, ez igaz, de nem is ezért szeretjük. 

 

Slackline

A család feketebáránya egy a nevét viselő extrém sport „helyszíne” is egyben. Az átlagos spanifereknél hosszabb eszközt az egyensúlyozó művészek számára fejlesztették ki. Akár 20-25 méter hosszú, vastag és persze hihetetlenül masszív (akárcsak az ára, ami akár a 30.000 Ft-ot is elérheti). Mindenki imádja, kivéve azokat a fákat, amikre felszerelik őket a különböző mutatványokhoz. Szerencsére azonban ezekhez a rögzítőkhöz racsni- és favédőt is adnak, úgyhogy a természetvédők is fellélegezhetnek. Az ára miatt viszont tuti sosem fogsz rakományt rögzíteni egy ilyennel.

Spaniferek

És Te hány „danos” spaniferekkel biztosítanád magad?

A spanifer egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb) tulajdonsága a teherbírás. Egy 5 tonnás spanifer a gyakorlatban 2,5 tonna leszorítóerővel bír mindkét oldalon. Az egy dolog, hogy valamikor megvetted a rakományrögzítőt, és akkor még talán emlékeztél is arra, hogy a te példányaid 3 vagy 5 tonnás teherbírásúak voltak, de azóta eltelt X hónap és Y millió kilométer. 

Még szerencse, hogy a kék címke mellett a párhuzamos, fekete varrások száma hasonlóan utalnak a teherbírásra, mint a karatemesterek övein a danfokozatok. 3 tonna esetén 3 csík, 5 tonna esetén 5, stb. Én az 5 „danos” rakományrögzítő hevederre szavazok, és itt a dan alatt még nem a daN-t értem. Az még csak most jön.

 

Mennyi az annyi?

A jó hír, hogy minőségi, GS/TÜV minősítéssel rendelkező gurtnit nem nagy kihívás rendkívül jó áron beszerezni. Még akkor sem, ha kimaxolod a minőséget, és olyat keresel, ami 500 daN névleges feszítőerővel bír, 5 centi széles, több mint 7 méter hosszú, továbbá 5 tonna a teherbírása. Egy jól irányzott kattintás, és máris olyan termékek közül mazsolázhatsz, amelyek az alacsony spanifer ár mellett a hazai piacon kapható egyik legjobb minőséggel rendelkeznek! Ráadásul választhatsz, hogy a gurtnihoz külön vásárolsz racsnit, vagy a gurtni plusz racsni egy csomagban opció mellett döntesz.

 

Most már csak használni kell

Rögzítsd a végelemeket a padlóvázhoz vagy az alvázon. A spanifer szabad végét át kell vezetni a rögzítendő árun, majd betolva az összecsukott feszítőszerkezet orsónyílásán át kell húzni, kézzel. Feszíts! Ne így, hanem a racsni oda-vissza mozgatásával. Elég feszes? Vigyázz, ne húzd túl, és persze ne feledd a végén visszanyomni alaphelyzetbe a kart. Kész. Most jön a leszerelés: a rögzítőgépen található reteszt függetleníts a racsni fogaktól, majd a feszítőkart felhajtva oldd ki a csörlő reteszét. Szabad vagy. Vagyis a heveder az. 

Ha ez így leírva nem sokat segített, de kicsit komolyabban érdekel, hogy a spanifer összeszerelése milyen tudást igényel, három lehetőséged van:

 

Kockázatok és mellékhatások

Talán már érzed a felelősséged súlyát (szó szerint). Teljes fékezésnél ugyanis a rakomány előrerepül. Ebben az esetben a sofőr az első, aki kap belőle, és ez a szituáció sajnos gyakran végzetes. A másik verzió pedig az, hogy a rögzítetlen rakomány az útra vagy más autókra, nagyon ritkán pedig járókelőkre esik. A rögzítéshez kapcsolódó, legfontosabb információkat ezért nagyon fontos volna hatékony képzések keretében átvennie mindenkinek. 

A valóság azonban sajnos az, hogy a szakma nem fektetett elég hangsúlyt a rakományrögzítéssel kapcsolatos ismeretek kötelező oktatására. Ennek egyik mellékhatása az árukárok növekedése, darabszámban és összegben is. És itt nem csak az anyagi kárról beszélhetünk, hiszen az megfelelő biztosítással orvosolható, kivédhető. Inkább az érintett cégek megítélésében hagy mélyebb nyomot egy-egy olyan baleset, amely megfelelő rakományrögzítéssel elkerülhető lett volna. 

Ugyan az áru felrakása és rögzítése a feladó kötelessége, az ellenőrzés viszont mindig a sofőré. Ezért felesleges egymást hibáztatni, egyszerűen meg kell előzni azt, hogy legyen miért mutogatni a másikra. Ha arra figyelsz, hogy be legyél kötve vezetés közben, akkor az értékes „útitársaidért” is megtehetsz annyit, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű spaniferrel készülsz. Ehhez adunk még egy kis segítséget, ha feliratkozol hírlevelünkre, hiszen a neked szóló hírek, valamint érdekes cikkek mellett spaniferes és egyéb akcióinkról is azonnal értesülhetsz.

Holanc kamion convoytruckshop (1)
Hólánc nélkül soha! Szakértőnk segít a választásban 980 653 Rottenbacher Tamás

Hólánc nélkül soha! Szakértőnk segít a választásban

Vastag hótakaróval borított táj, csillogó hópelyhek, csepegő jégcsapok — szemet gyönyörködtető látvány egy „átlagembernek”, ádáz ellenség Neked, kamionsofőrnek. Ha ugyanis a kemény tél beköszönt, hólánc nélkül — jobb esetben — az első kilométernél elakadt kamionosok táborát erősítheted.

Akár egy fuvarozó céget vagy részleget irányítasz, akár hazai vagy nemzetközi kamionsofőrként képviseled a megbízódat, a hólánc használata bizonyos körülmények között kötelező. De milyen típust vásárolj? A drágább mindig jobb? Milyen legyen a mintázata? Hagyományos, gyorsan felrakható vagy automata kivitelezésű legyen? Vagy egyszerűen csak legyen ugyanaz, mint tavaly? Ha idén végre nem a közútkezelőket akarod szidni egy kiadós havazás alkalmával, összegyűjtöttük Neked a legfontosabb infókat, melyek hóláncvásárlás során garantáltan jól fognak jönni.

A hólánc vásárlása során talán a legelső kérdés, ami eszedbe jut, hogy milyen márkát válassz? Érdemes drágább felszerelésre áldoznod a pénzedet? Vagy az olcsóbb is ugyanolyan jó? A megspórolt pénzt pedig drága hólánc helyett inkább ülésmelegítőre vagy bőr kormányvédőre költenéd? Van egy jó hírünk: akkor sem kell feltétlenül lemondanod a fenti kényelmi cikkekről, ha egy jó minőségű, tartós hóláncra vágysz. Annak ellenére, hogy egy nevesebb márkától valószínűleg Te is megbízhatóbb működést várnál el, a valóság sajnos az, hogy a gyártók a kiélezett árverseny miatt ott spórolnak, ahol tudnak. Ez a hólánc esetében azt jelenti, hogy léteznek a piacon olyan drága, márkás termékek is, melyek olcsó, többnyire Kínából származó alapanyagokból készülnek. Sok esetben a komplett gyártás, összeszerelés és csomagolás is Kínában történik. Sok hazai kereskedő ezt általában tagadja. Persze az is előfordul, hogy a távol-keleti származást maguk a gyártók hallgatják el a forgalmazók elől.

Ha hólánc, akkor legyen drága?

A hólánc vásárlása során talán a legelső kérdés, ami eszedbe jut, hogy milyen márkát válassz? Érdemes drágább felszerelésre áldoznod a pénzedet? Vagy az olcsóbb is ugyanolyan jó? A megspórolt pénzt pedig drága hólánc helyett inkább ülésmelegítőre vagy bőr kormányvédőre költenéd? Van egy jó hírünk: akkor sem kell feltétlenül lemondanod a fenti kényelmi cikkekről, ha egy jó minőségű, tartós hóláncra vágysz. Annak ellenére, hogy egy nevesebb márkától valószínűleg Te is megbízhatóbb működést várnál el, a valóság sajnos az, hogy a gyártók a kiélezett árverseny miatt ott spórolnak, ahol tudnak. Ez a hólánc esetében azt jelenti, hogy léteznek a piacon olyan drága, márkás termékek is, melyek olcsó, többnyire Kínából származó alapanyagokból készülnek. Sok esetben a komplett gyártás, összeszerelés és csomagolás is Kínában történik. Sok hazai kereskedő ezt általában tagadja. Persze az is előfordul, hogy a távol-keleti származást maguk a gyártók hallgatják el a forgalmazók elől.

Holanc kamion convoytruckshop (3)

Minőségi hólánc: így ismerheted fel

Sose a márka vagy a kereskedő ajánlása alapján dönts! Keresd inkább a minőségi tanúsítványokat! Ezt sokszor már a hólánc csomagolásán is feltüntetik. Jelenleg a legáltalánosabban elfogadott tanúsítványt a GS/TÜV adja ki. Az átfogó tesztsorozatot és a gyártási folyamat auditálását követően a bevizsgált hóláncok megkapják a TÜV Rheinlandtól a GS (Geprüfte Sicherheit) jelet. Ennek jelentése: bizonyított biztonság. A GS jel tehát egy önkéntes tesztminősítés, mely deklarálja, hogy a termék biztonságának tesztelése megtörtént egy független fél által, valamint a gyártást is folyamatosan ellenőrzik.

Európa egyik legszigorúbb hóláncminőségi előírását az osztrák ÖNORM V5117 (személyautó) és V5119 (teherautó) rendelet rögzíti. Azok a hóláncok tehát, amelyek rendelkeznek a GS/TÜV, esetleg az ÖNORM V5117 és V5119 minősítések egyikével, egész biztosan megfelelő minőségűek – márkától függetlenül.

Létrás, trapéz vagy rombusz?

Apró és jelentéktelen részletnek tűnhet, de a hólánc mintá

zatának a fontosságára több szakértő is felhívja a figyelmet. Több tesztből is kiderült ugyanis, hogy a létramintás hólánc nem a legjobb választás.

Holanc kamion convoytruckshop (5)

Ezek esetében ugyanis előfordulhat, hogy úgy áll meg a kerék, hogy a lánc nem ér a földhöz – és hát lássuk be, ezzel az erővel akár csúszásgátló szalagot is ragaszthatnál a kerekeidre…

Ügyelj tehát arra, hogy ne csak keresztirányban (létrás lánc), hanem hosszirányban is (trapéz- és rombuszmintás lánc) vezessen a lánc a futófelületen. Ez lényegesen javítja a kormányozhatóságot.

Kamion jogositvany convoytruckshop (1)
Kamion jogosítvány és vállalkozás? Ezeket mérlegeld, mielőtt belevágsz! 980 551 Rottenbacher Tamás

Kamion jogosítvány és vállalkozás? Ezeket mérlegeld, mielőtt belevágsz!

Kamion jogosítvány: az országutak szerelmeseinek egyben jelenti a munkát, a hivatást és a szenvedélyt. Sokan el sem tudják képzelni, hogy félnomád életet éljenek, másoknak ez a jó fizetésen kívül is maga a valóra vált álom. Ha te is vágysz a semmihez sem fogható szabadság élményére, amit az autópályák és országutak látványa nyújt, ha nem szereted a kötött munkahelyeket és a napi rutint, ellenben nem veted meg a kihívásokat és szeretnél a magad ura lenni, akkor a kamion jogosítvány megszerzése a legjobb befektetést jelentheti a számodra. Olvasd el cikkünket és tudd meg, hogy pontosan mire kell készülnöd, ha a kamionos áruszállító munkavégzést választanád kenyérkeresetnek!

 

Ne kezdd el a kamion jogosítványt, ha…

Hidd el, mi aztán nem akarunk lebeszélni arról, hogy a szabadságot válaszd. Imádjuk a nagy gépeket, szeretjük az országúton egybefolyó sávválasztó terelővonalak látványát és a csodaszép, változatos tájakat is, amelyek mellett elhaladunk munka közben. Az esti pihenőket, az alkalmankénti sörözéseket, haverkodást a többi kamionossal. A kamionos élet különleges és nagyon is szerethető. Ám kétségkívül nem mindenkinek való. Mielőtt kamion jogosítvány megszerzésére adnád a fejed, mindenképpen mérlegeld az alábbiakat.

 

Ne akarj belevágni, ha

  1. Csak a pénz hajt

OK, tényleg nem keresnek rosszul a nemzetközi vezetők. Ugyanakkor a nagyobb kereset utáni vágy önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy az utakon tartson. Ha egyáltalán nem vágysz arra az életformára, hanem látod meg a kamionos lét szépségeit az anyagi haszon nélkül is, akkor a kamion jogosítvány megszerzésére fordított idő és pénz előbb vész kárba, mint gondolnád.

  1. Nem tűröd jól a monotóniát, nem vagy elég türelmes

Igen, vannak kihívások és kalandok. Sok érdekes és szép dolgot láthatsz és megismerhetsz jófej embereket. Ugyanakkor a munkavégzés nagy része mégis abból áll, hogy ülsz a volán mögött és vezetsz. Ha nem vagy arra lelkileg felkészülve, hogy nap mint nap ezt csináld hosszú órákon keresztül, akkor nem a legjobb döntés a kamion jogosítvány megszerzése.

Kamion jogositvany convoytruckshop (3)

  1. Semmilyen nyelven nem beszélsz és nem is akarsz megtanulni

Ha nemzetközi munkavégzésben gondolkodsz, számolj azzal, hogy idegennyelv ismerete nélkül sokkal nehezebb lesz boldogulni, ha nem lehetetlen. A nyelvismeret a pihenőkben is jól fog jönni, hogy kevésbé legyél magányos, és a munkádat is jelentősen megkönnyíti. Ha tudod, hogy a véredben van a kamionozás, de még nem beszélsz egy nyelven sem, akkor se ess kétségbe: az alapokat könnyedén elsajátítod majd, a többi pedig jön magától.

  1. Borzasztóan tájékozódsz

Ehhez csak annyit, hogy ne a férfi büszkeséged legyen a megmondója, hogy milyen tájékozódó vagy. Ha egy családi nyaralás alkalmával már a Balatonhoz is 50-szer kell a feleségednek megkérdeznie valakit, hogy merre az arra (mert persze szerinted teljesen felesleges), akkor lehet, hogy egyszerűen nem vagy a tájékozódás bajnoka.

  1. Nem bírod a családodtól való távollétet elviselni

Utolsónak hagytuk, de valójában talán ez minden ellenérv közül a legerősebb. A legtöbben a család hiányát érezzük a legkínzóbbnak miközben dolgozunk. Ha még nincs családod, akkor ezt ki lehet húzni. Ha már van, akkor pedig beszéld át a partnereddel töviről hegyire, hogy miként tudjátok megoldani a sokszor több hétig tartó távolléted alatt a gyerekek ellátását, nevelését, a ház körüli teendőket. Ha mindketten úgy gondoljátok, képesek vagytok szépen venni az akadályokat, akkor nagy eséllyel nem is lesz gond.

 

Vigyázz, kész, kamion jogosítvány!

 Ha a fentiek nem tántorítottak el szilárd elhatározásodban, akkor hajrá! Nézzük, hogy milyen lépéseket kell tenned, hogy végre kamiont vezethess.

Kamion jogositvany convoytruckshop (5)

Kinek lehet kamion jogosítványa?

Érzed már a talpadban a gázpedált? Első lépésnek nagyon jó, de szükség van még néhány dologra. A jelen szabályozás szerint ahhoz, hogy kamiont, azaz “C” kategóriába sorolt gépkocsiból és nehézpótkocsiból álló járműszerelvényt vezethess, az alábbi feltételeknek kell megfelelned:

  • betöltött 21. életév
  • legalább 2 éves “B” kategóriás vezetői engedély
  • alapfokú iskolai végzettség
  • csoportú orvosi engedély

Ha mindez megvan, máris egy akadállyal kevesebb tornyosul előtted, hogy szabadon szelhesd Európa útjait.

 

Milyen jogosítványokat kell beszerezned, hogy kamiont vezethess?

A rövid válasz: C+E. Ahogy a kamion két fő részből áll, úgy a vezetéséhez szükséges jogosítvány is. “C” kategóriás jogsival olyan gépeket vezethetsz, amelyek meghaladják a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget. Ezzel a jogosítvánnyal könnyű pótkocsit is kapcsolhatsz a teherautóhoz.

Azonban ha a könnyű pótkocsit nehézre váltanád,  úgy már szükség lesz egy kifejezetten erre feljogosító engedélyre is, ez lesz az “E” kategória. Ha tehát megvan a “C+E”, akkor máris a nyeregbe pattanhatsz.

 

Miből áll a jogosítvány megszerzésének a menete?

A legelső és legfontosabb az, hogy meglegyen a szükséges lelkesedésed ahhoz, hogy ne csak elkezdd, de be is fejezd majd az engedélyszerzéshez szükséges folyamatot. Ha igazán akarod a kamionos munkát, akkor a kamion jogosítvány megszerzéséhez kellő elméleti és gyakorlati vizsga letétele sem fog gondot okozni.

A legelhivatottabbaknak sokszor már csak azért sem jelent gondot az elméleti rész, mert már ötévesen is kívülről fújták a KRESZT és azt, hogy miből áll a kamion. Az elméleti vizsga megszerzése után pedig igazi izgalmat jelent a tanpályás vezetés megkezdése az igazi, nagy gépekkel. Ezalatt már olyan vezetési technikákat sajátítasz majd el, amelyekről egy “B” kategóriás jogsi tulajdonosának fogalma sincs.

Elkezded megtanulni felelőséggel használni, kezelni azt a gigaerővel rendelkező hatalmas tömeget, amit később nap mint nap az irányításod alatt kell majd tartanod. Ezek után a rutin és a forgalmi vizsga megszerzése következik, amelyek a legtöbb sofőr számára már valódi élvezeti értékkel bírnak. Kb. olyannal, mint egy jól behűtött esti sör a kedvenc csapatod meccsével… vagy majdnem.

Kamion jogositvany convoytruckshop (7)

Na végre, dolgozhatsz! — Kamion jogosítvány és munka.

Ha megvan a “C+E” engedélyed, akkor gyakorlatilag mindennel rendelkezel ahhoz, ami kötelező, hogy nemzetközi gépkocsivezető lehess. Ezen kívül már a szükség, a munkaadó, a többi kamionos és a rutin fog mindenre megtanítani — úgymint az országonként eltérő közlekedési, fuvarjogi, vám és pénzügyi szabályokra.

Mi is az, amit a kamion jogosítvánnyal kezdeni tudsz?

Milyen feladatai vannak egy nemzetközi gépkocsivezetőnek, kamionosnak? 

Elsődlegesen az, hogy a rábízott rakományt károsodásmentesen eljuttassa a rendeltetési helyre. Tegye mindezt úgy, hogy közben betartja a mindenkori KRESZ szabályokat, biztonsági előírásokat és utasításokat.

Ám a szállítással adminisztrációs feladatok is járnak, úgy mint útinapló vezetése, pénzkezelés, díjszámfejtés. Ezen kívül a kamion műszaki állapotát is tökéletesen fel kell tudnod mérni. Ha meghibásodás lép fel, meg kell tudnod állapítani, hogy mi okozza azt. A megelőzés érdekében pedig az is a feladatok közé tartozik, hogy a gépjárművet és a hozzá tartozó kiegészítőket ápold, karban tartsd. Így nem utolsó sorban sok pénzt is spórolhatsz, hiszen megkímélni a dolgaidat olcsóbb, mint újat venni helyettük.

Na, készen állsz? Akkor hamarosan találkozunk az utakon! Addig is nézz szét, mi mindennel akarod majd felszerelni a második otthonodat!

1